Storyn om hur Cynthia minskade churn med hjälp av fakturorna

I denna scroll-story kommer du få följa Cynthia som är VD på det fiktiva företaget Robostäd.

Häng med och lär dig hur de avvärjde en katastrof och lyckades minska sin churn, och dessutom ökade inflödet av nya kunder. Spänn fast säkerhetsbältet och börjar scrolla.

Vilka är Robostäd?

Robostäd är en städfirma som specialiserat sig på att erbjuda städning av privatbostäder på abonnemangsbasis. Dessutom använder de sig av högteknologiska maskiner och allergitestade rengöringsmedel.

Kunderna skriver upp sig på städabonnemang som löper över 3 månader, med 1 månads uppsägningstid.

Problemet de står inför

Under årets första kvartal har Cynthia sett ett ökande tapp av kunder, 2-3 gånger högre än vanligt närmare bestämt.

Efter lite detektivarbete upptäcker hon att en av hennes största konkurrenter har kört en stor kampanj till alla hushåll i kommunen. De lägger sig 15 % lägre än Cynthia och dessutom lockar de med 1 fri månad.

Cynthia funderar

Cynthia kan se att konkurrenten binder upp kunderna i årsabonnemang med tre månaders uppsägningstid. Något som de inte är så tydliga med ut mot kunden.

Cynthia inser att hon måste göra någon form av motkampanj för att försöka rädda så många av sina kunder som möjligt.

En oväntad lösning

Utmaningen för Cynthia är att hon inte har något riktigt bra sätt att nå sina kunder. Hon har långt ifrån allas mejladresser.

Att ringa kunderna är uteslutet, de är för många och de måste ringas utanför arbetstid. Direktreklam riskerar att hamna i papperskorgen direkt. När Cynthia scrollar igenom sin inkorg, så slår det henne. I ett äldre nyhetsbrev från företaget FINQR, som hjälper henne med fakturadistributionen, så ser hon en artikel om marknadsföring i fakturan.

Detta blir den perfekta kanalen för att nå befintliga kunder och försöka förhindra att fler lämnar. Fakturan blir garanterat läst och mottagaren kommer med största sannolikhet att se budskapet.

Cynthia slår FINQR en signal, eftersom de även erbjuder hjälp med att ta fram skräddarsydda budskap för fakturan.

Robostäds budskap till kunderna

Tillsammans med en budskapsspecialist från FINQR kommer Cynthia fram till att köra en kampanj mot kunderna. Kampanjen är fördelad över 6 månader med 2 budskap.

I det första budskapet erbjuder Robostäd de kunder som bokar in 2 abonnemangsperioder på raken att få 20 % rabatt. De lägger sig alltså med 5 % mer rabatt än konkurrenten, och med halva bindningstiden och en tredjedel av uppsägningstiden.

I den andra kampanjen erbjuder Cynthia en gratis städmånad till de kunder som lyckas värva en ny kund till Robostäd.

Så här ser kampanjerna ut

Detta blev utfallet av kampanjen

Cynthia kunde se en klar förbättring redan första månaden när budskapet gick ut med fakturorna. Churnen gick ned med 50 %, vilket gjorde att den landade på cirka 1,5 gånger över det gamla vanliga snittet.

Den minskade graden churn höll i sig hela det andra kvartalet, och minskade även ytterligare. Faktum är att churnen stabiliserade sig på cirka 25 % av det tidigare genomsnittet. Detta trots att konkurrenten fortsatte att köra sin kampanj löpande.

Cynthia såg även en ökning i inflödet av nya kunder tack vare kampanjen. Även om hon slutar året med färre kunder än hon började med, så innebär trenden i minskad churn och den stabila tillväxttakten med nya kunder, att hon kommer ha återhämtat sig inom sex månader.

Bli fakturaproffs som Cynthia

Om du inte känner till FINQR sedan tidigare, så är vi specialister på att optimera fakturering och hjälpa företag till bättre likviditet. Allt sker med vår smarta fakturamotor som du kopplar på ditt ekonomisystem.

Fyll i din mejl, så blir du prenumerant på vårt nyhetsbrev och får mer information om hur du kan optimera din fakturering och utveckla dina kundrelationer. Du kan även läsa mer på finqr.se

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.