FINQR lanserar tjänst för att utveckla kundrelationer med fakturan

I en alltmer budskapstät värld, där kampen om uppmärksamhet hårdnar, så finns en kanal med svårslagen interaktion och räckvidd, nämligen fakturan. Trots detta är det få som använder kanalen för att utveckla kundrelationen och bygga sitt varumärke. Därför lanserar FINQR nu en tjänst som ska hjälpa kunderna att optimera relationsbyggandet i deras fakturor.

Budskaps- och strategihjälp i kombination med FINQRs plattform

Det första steget var när FINQR lanserade möjligheten för sina kunder att lägga in egna marknadsförande budskap i sina fakturor. Nu lanserar FINQR även en tjänst för budskapshjälp kopplad till produkten.

”Många företag vill testa att arbeta med relationsbyggande budskap i sina fakturor, men alla har inte alltid tiden eller kompetensen för att själva ta fram ett budskap. Det var detta som fick oss att ta fram vår nya tjänst för budskaps- och strategihjälp för relationsbyggande fakturor”. Jakob Carlbring, VD FINQR

Med FINQRs nya tjänst, så får kunden tid med en kommunikationsspecialist som hjälper dem att ta fram och designa de relationsbyggande budskapen och skräddarsy dem efter deras verksamhet. Priset är 795 kronor i startavgift per budskap samt ett styckpris per skickad faktura.

Klicka här om du vill att vi berättar mer

Pappersfakturan är inte död

Många är snabba med att dödförklara den analoga fakturan. Men faktum är att den fortfarande är vanligt förekommande, både inom b2b och b2c. Missförstå oss inte, på FINQR ser vi övergången mot digital distribution av fakturor som något positivt och som värnande av miljön. Men att inte inkludera pappersfakturan i relationsbyggandet under övergången till digitalt vore ett misstag.

De relationsbyggande budskapen som skickas genom FINQRs plattform syns i både e-postfakturor och brevfakturor. Och bara för att man skickar en brevfaktura, betyder inte det att man inte kan mäta resultatet. Det finns många metoder för att utvärdera effekten av sina brevfakturor. Man kan mäta indirekt webbtrafik, samtal och e-postärenden i samband med postala utskick.

Det går även att inkludera unika länkar, rabattkoder, e-postadresser, eller telefonnummer i budskapet i fakturan och på så sätt se vilken effekt den ger. Det finns till och med exempel som kan involvera speciella appar kopplade till fakturan, eller exempelvis QR-koder och andra streckkoder.

Förtroende är nyckeln

Som i all kommunikation handlar det om förtroende. Lyckas inte avsändaren vinna mottagarens förtroende, så uteblir effekten. Och förtroende är extra viktigt i en så känslig kanal som fakturan. Det sista vi vill är att ta bort fokus från fakturans huvudbudskap: att betala. Vad vi däremot bör fokusera på är förstärka budskapet, förtroendet och upplevelsen.

Vissa är rädda för att fakturan ska bli som ett reklamblad och tappa sitt värde, men det gör den bara om man tillåter det. När vi pratar om relationsbyggande fakturor, så menar vi absolut att fakturan kan användas för att göra reklam och till och med skapa merförsäljning, men den ska göra det på ett icke påträngande sätt som snarare uppfattas som en tjänst och service för kunden. Det är här som fingertoppskänslan för budskapsutformning, tillsammans med kundkännedom kommer in. Dessutom finns det så många andra möjligheter med fakturan och dess budskap. Man kan använda den för att boosta kundservicen, utbilda kunderna och stärka varumärket.

De första stegen i en spännande utveckling

Ett budskap i en faktura kan vara kraftfullt och åstadkomma mycket, och det finns ännu mer möjligheter när man börjar knyta ihop det med kringtjänster och övriga delar av organisationen.

Att erbjuda skräddarsydda budskap i fakturan är det första och viktiga steget i FINQRs utvecklingsresa för relationsbyggande fakturor. Vi kommer att fortsätta med att utveckla fakturan som format ännu mer, både i analogt och digitalt format.

Vi ser en framtid där fakturan förgrenar sig ut i tjänster som hjälper både mottagaren och avsändaren med att stärka relationen. Exempel är arbete med fakturaportaler, betalningslösningar, support – baserat på personlig kontakt, men även artificiell intelligens. I denna spännande resa mot att utveckla den relationsbyggande fakturan så behövs modiga kunder, partners och personal. Vill du vara med?

Lär dig mer om tjänsten

Läs mer om budskapshjälpen för dina fakturor

Kontakta FINQR om du vill bli partner och utveckla relationsbyggandet genom fakturan

Delad glädje, är dubbel glädje

Kategorier & taggar för denna artikel:

Tips på liknande läsning