Kunskap kring Inkasso

En notis. Informationen på denna sida bör inte betraktas som juridisk rådgivning eller användas som sådan.

Vi vet hur frustrerande det kan vara när kunder inte betalar i tid. Det påverkar likviditeten negativt när man får agera bank åt sina kunder. Att skicka inkassokrav är ett viktigt steg för att få betalt, men det måste göras på rätt sätt och följa lagar och regler samt följa vad som i branschen kallas för god inkassosed. Det är dessutom en förutsättning för att behålla och vårda kundrelationer.

Vad innebär det att skicka inkasso?

När man skickar en fakturapåminnelse så påminner man kunden om en obetald skuld och uppmanar dem till betalning inom en viss frist. Om betalningen av den skickade påminnelsen ändå uteblir så är det vanligt att man går vidare till ett inkassobolag eller Kronofogden. Det viktiga är att man följer rätt process för att undvika rättsliga problem och öka chansen till ett lyckat ärende.

Steg-för-steg: Så skickar du ett inkassokrav

1. Skicka en betalningspåminnelse

Enligt god inkassosed bör du skicka en betalningspåminnelse innan det är dags för att skicka inkassokravet. Påminnelsen bör innehålla fakturans uppgifter, det förfallna beloppet och en ny betalningsfrist.

2. Utfärda ett inkassokrav

Om kunden fortfarande inte betalat trots betalningspåminnelse så kan du skicka ett inkassokrav. Ibland börjar företag processen med att skicka ett inkassokrav direkt, men det är oftast mer servicemedvetet att först skicka en påminnelse. Kom ihåg att inkassolagen måste följas.

Inkassokravet ska innehålla:

  • Information om skulden
  • Betalningsuppmaning med tydlig tidsfrist
  • Information om att ärendet kan överlämnas till Kronofogden om betalning inte sker
  • Ny betalningsfrist
  • Inkassoavgift
  • Gäldenärens namn
  • Borgenärens namn
  • Vad fordrans grundas i
  • Belopp
  • Ränta
  • Inkassoavgift
  • Möjligheten att bestrida

3. Överlämna ärendet till inkassobolag eller Kronofogden

Om du anlitat ett inkassobolag från början och kunden fortfarande inte betalat efter skickat inkassokrav, kan ärendet gå vidare till Kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande. Har du själv skött processen fram tills nu, så är det vanligt att ett inkassobolag involveras.

4. Juridiska krav vid inkassohantering

Enligt inkassolagen måste inkassokrav vara skriftliga och tydligt beskriva skulden. Du kan alltså inte skicka email med kravet, det måste vara brevledes. Utöver tydligt specificerad skuld måste betaltiden vara rimlig innan kravet går vidare för ytterligare åtgärder. Genom att följa dessa riktlinjer och regler minskar risken för tvist och rättsliga problem.

Fördelar med att anlita en professionell inkassotjänst

Något som företag upptäcker ganska snabbt är att det är tidskrävande och komplicerat att själv hantera inkassoärenden. Genom att anlita en professionell extern partner får du tillgång till:

  • Expertis i inkassoprocessen
  • Effektiv hantering av obetalda fordringar
  • Minskad administration för ditt företag
  • Ökad chans att få betalt snabbt

Några vanliga frågor i samband med att skicka inkasso

Hur lång tid efter förfallodatum kan jag skicka ett inkassokrav?

Du kan skicka ett inkassokrav så snart fakturan är förfallen, men vi rekommenderar att du först skickar en påminnelse.

Vad kostar det att skicka ett inkassokrav?

Enligt lag får du ta ut en inkassoavgift på 180 kronor av din kund samt dröjsmålsränta. Om du anlitar ett inkassobolag så tillfaller dessa avgifter oftast dem, och ibland har de även avgifter för distribution och handläggning.

Kan jag skicka inkasso till privatpersoner?

Ja, men det är viktigt att följa konsumentkreditlagen och ge tydlig information om skulden och betalningsfristen.

Sammanfattning

Att skicka ett inkassokrav är en viktig del av att hantera obetalda fakturor. Genom att följa rätt procedur och överväga att anlita en professionell inkassotjänst kan du öka chansen att få betalt och samtidigt behålla en god relation med dina kunder.

Behöver du hjälp med att skicka ett ärende till inkasso?

Vi på FINQR hjälper allt från små till stora företag med fakturering, påminnelser och inkasso. Kontakta gärna oss med ditt ärende så går vi tillsammans igenom hur vi hjälper dig.  Du hittar mer information om vår inkassotjänst genom att klicka på knappen lite längre ner.

Skicka påminnelser & inkasso gratis?

Om du vill ha en modern inkassopartner som ger både dig och dina kunder en positiv upplevelse, då ska du välja oss.

FINQRs inkassomodul täcker in hela flödet från en första fakturapåminnelse och löpande inkassohantering, hela vägen till juridisk rådgivning och efterbevakning.

Välj själv om du vill använda hela flödet eller enbart påminnelser eller inkasso.

  • Få betalt snabbare
  • Vi har hög lyckandegrad
  • Bibehåll goda kundrelationer

Pris är från 0 kr/månad och 0 kr/utskick