Senast uppdaterad: 2025-08-29

Personuppgiftspolicy

Inledning

På Finqr värnar vi om din integritet. Denna policy förklarar hur vi samlar in, använder, lagrar och skyddar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Syftet är att du ska förstå hur vi behandlar dina uppgifter och vilka rättigheter du har som registrerad.

Snabbguide: det viktigaste att veta

  • Vi samlar bara in personuppgifter som är nödvändiga för våra tjänster.
  • Du har alltid rätt att få tillgång till de uppgifter vi har om dig.
  • Du kan begära rättelse, radering eller begränsning av uppgifter.
  • Du kan invända mot behandling som sker med stöd av vårt berättigade intresse.
  • Vi delar endast uppgifter med betrodda mottagare och aldrig mer än nödvändigt.
  • Dina uppgifter sparas inte längre än vad som krävs enligt lag eller för ändamålet.
  • Vi behandlar känsliga uppgifter endast när det är absolut nödvändigt.
  • Du kan alltid kontakta oss eller Integritetsskyddsmyndigheten om du har frågor eller vill klaga.

Dina rättigheter

Enligt GDPR har du följande rättigheter:

  • Rätt till tillgång: du kan få veta vilka uppgifter vi behandlar om dig och varför.
  • Rätt till rättelse: du kan begära att felaktiga eller ofullständiga uppgifter korrigeras.
  • Rätt till radering: du kan begära att vi raderar dina uppgifter om vissa villkor är uppfyllda.
  • Rätt till begränsning: du kan begära att vi tillfälligt begränsar behandlingen av dina uppgifter.
  • Rätt att invända: du kan invända mot behandling baserad på berättigat intresse eller direktmarknadsföring.
  • Rätt till dataportabilitet: du kan få ut uppgifter du lämnat till oss i ett maskinläsbart format och överföra dem till annan aktör.
  • Rätt att återkalla samtycke: om du lämnat samtycke till en behandling kan du återkalla det när som helst.
  • Rätt att klaga: du kan lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Vilka personuppgifter vi behandlar

De personuppgifter vi behandlar varierar beroende på din relation till oss, men kan inkludera:

  • Identitetsuppgifter (namn, personnummer, ålder, kön)
  • Kontaktuppgifter (adress, telefon, e-post)
  • Ekonomiska uppgifter (inkomster, skulder, betalningshistorik, kreditupplysningsdata)
  • Transaktionsuppgifter (fakturor, betalningar, referensnummer)
  • Uppgifter från myndigheter och domstolar (t.ex. domslut, skuldsaneringar, konkursbeslut)
  • Uppgifter du själv lämnar i kommunikationen med oss (mejl, chatt, samtal)
  • Eventuella känsliga uppgifter som du själv delat (t.ex. hälsa eller skyddad identitet)

Behandling inom inkassoverksamhet

Ändamål Vilka uppgifter Rättslig grund Lagringstid
Driva in skuld Identitets- och kontaktuppgifter, betalningshistorik, uppgifter från myndigheter Allmänt intresse (GDPR art. 6.1 e), rättslig förpliktelse (6.1 c) 3 år efter avslutat ärende
Kommunicera med dig Kontaktuppgifter, ärendeinformation Berättigat intresse (GDPR art. 6.1 f) Under ärendets gång
Profilering för att erbjuda betalningsplan Ekonomiska uppgifter, betalningshistorik Allmänt intresse Så länge ärendet pågår

Behandling inom kreditupplysningsverksamhet

Ändamål Vilka uppgifter Rättslig grund Lagringstid
Skapa kreditupplysning Identitet, ekonomiska uppgifter, kredithistorik Allmänt intresse (GDPR art. 6.1 e) 12–60 månader beroende på uppgift
Uppdatera kreditupplysningsregister Samtliga kreditupplysningsuppgifter Allmänt intresse Enligt fastställda gallringsregler
Kommunicera och lämna ut upplysning Uppgifter i kreditupplysning, kontaktuppgifter Allmänt intresse Enligt gallringsregler

Behandling för marknadsföring och kommunikation

Ändamål Vilka uppgifter Rättslig grund Lagringstid
Kundkommunikation Kontaktuppgifter, ärendeuppgifter Berättigat intresse Under kundrelationen
Marknadsföring till kunder Kontaktuppgifter Samtycke eller berättigat intresse 36 månader eller tills samtycke återkallas
Uppföljning och kundnöjdhet Kontaktuppgifter, feedback Berättigat intresse Under kundrelationen

 

Cookies och webbplatsanvändning

Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, anpassa innehåll och analysera trafik. Du kan själv hantera cookies via vår webbplats. Du kan läsa mer om hur vi sparar cookies i vår Cookie-policy,

Internationella överföringar

Vi strävar efter att behandla uppgifter inom EU/EES. Om uppgifter överförs till tredje land använder vi EU-kommissionens standardavtalsklausuler och vidtar tekniska skyddsåtgärder som kryptering och pseudonymisering.

Lagringstider i detalj

Typ av uppgift Gallringstid
Inkassoärenden 3 år efter avslutat ärende
Kreditupplysningsuppgifter 12–60 månader beroende på uppgiftstyp
Bokföringsuppgifter 7 år enligt bokföringslagen
Chattloggar 72 timmar, om de inte är kopplade till ärende
Kundregister (marknadsföring) 36 månader efter sista kontakt

 

Ändringar av policyn

Vi uppdaterar denna policy vid behov. Den senaste versionen finns alltid tillgänglig på vår hemsida.

Kontakt

Finqr AB är personuppgiftsansvarig för den behandling som beskrivs i denna policy.

Du kan alltid kontakta oss eller vårt dataskyddsombud om du har frågor eller vill utöva dina rättigheter.

 

E-post: [email protected]

Postadress: Finqr AB, Södergatan 13 211 34 Malmö

Telefon: 010 150 81 00

Integritetspolicy

Dina rättigheter

Tillgång till dina uppgifter

Du har rätt att få veta om vi behandlar personuppgifter om dig. Om vi gör det kan du begära information om vilka uppgifter vi har och hur de används. Du kan även begära en kopia av dina uppgifter. Om du bara vill ha viss information eller uppgifter för en viss tidsperiod behöver du specificera detta i din begäran.
Rättelse av felaktiga uppgifter

Om någon uppgift om dig är felaktig har du rätt att få den rättad. Du kan också komplettera uppgifter som är ofullständiga. Vi informerar dem som fått felaktiga uppgifter om rättelsen, om det inte är omöjligt eller innebär en orimlig arbetsbörda. Du kan även be oss att tillfälligt begränsa vår behandling under tiden vi utreder en rättelse.

Radering (”rätten att bli bortglömd”)

Du kan begära att vi raderar dina personuppgifter om vissa villkor är uppfyllda, exempelvis om uppgifterna inte längre behövs, behandlingen bygger på samtycke som du återkallar, uppgifterna används för direktmarknadsföring eller om vi behandlat uppgifterna på ett olagligt sätt. Vi kan dock neka radering om vi måste behandla uppgifterna för att fullgöra en rättslig skyldighet eller ett allmänt intresse, exempelvis inom inkasso.

Begränsad behandling

Du kan i vissa fall begära att vi begränsar vår behandling av dina uppgifter. Detta innebär att de bara får användas för vissa syften, t.ex. vid tvist om uppgifterna är korrekta eller när du invänt mot behandlingen.

Invändningar

Du har rätt att invända mot behandling som grundas på vårt berättigade intresse. Om vi inte kan visa att våra skäl väger tyngre än dina, upphör vi med behandlingen. Du kan alltid invända mot och avregistrera dig från direktmarknadsföring.

Dataportabilitet

Du kan begära att få ut dina uppgifter i ett strukturerat, maskinläsbart format för att kunna överföra dem till en annan aktör. Rätten gäller bara för uppgifter du själv lämnat, om behandlingen sker med stöd av ditt samtycke eller ett avtal och om behandlingen sker automatiserat.

Återkalla samtycke

Om du lämnat samtycke till en behandling kan du när som helst återkalla det. Detta påverkar inte lagligheten av den behandling som skett innan återkallelsen.

Klagomål

Om du inte är nöjd med hur vi behandlar dina uppgifter, kontakta oss gärna först. Du kan också lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) eller tillsynsmyndigheten i ditt hemland.

Kontakt

Vi är personuppgiftsansvariga. Du kan kontakta oss om du vill utöva dina rättigheter eller har frågor om vår behandling.

2. Vilka personer och uppgifter vi behandlar

Vi behandlar personuppgifter om flera kategorier av personer, bland annat:

  • Personer i vårt kreditupplysningsregister (över 16 år och folkbokförda).
  • Företrädare såsom god man, förvaltare, styrelseledamot eller ombud.
  • Gäldenärer med obetalda skulder (inklusive medsökande, borgensmän, dödsbodelägare).
  • Besökare på vår hemsida.
  • Kontaktpersoner hos myndigheter, kunder eller motpartsombud.

Vilka uppgifter vi behandlar beror på relationen till dig, men kan omfatta identitetsuppgifter, kontaktuppgifter, ekonomiska uppgifter, känsliga personuppgifter, betalningsinformation, uppgifter från myndigheter och domstolar samt ärenderelaterade uppgifter.

3. När vi behandlar dina personuppgifter

Vi behandlar uppgifter för flera syften, bland annat inom inkasso, kreditupplysning, juridiska tjänster, digitala tjänster (Mina Sidor, chatt, cookies), marknadsföring och för att fullgöra rättsliga skyldigheter.

Inkasso

När du eller den du företräder har en skuld hos en borgenär behandlar vi dina uppgifter för att driva in skulden. Detta sker huvudsakligen med stöd av allmänt intresse enligt GDPR. Vi kan använda uppgifter för identitetskontroll, bedömning av betalningsförmåga (inklusive viss profilering), kommunikation, rättsliga åtgärder och rapportering till våra kunder. Uppgifterna sparas normalt tre år efter att ärendet avslutats.

Kreditupplysning

Vi sammanställer och uppdaterar uppgifter i vårt kreditupplysningsregister. Dessa används för kreditupplysningar, omdömen och råd till våra kunder. Uppgifterna lagras olika länge beroende på typ, t.ex. betalningsanmärkningar i 36 månader och skuldsanering i upp till 60 månader.

Juridiska tjänster

Om du bestrider en fordran kan vi behandla dina uppgifter för att hantera tvisten och tillvarata våra kunders intressen, antingen inom ramen för inkasso eller före inkassoprocess. Uppgifterna sparas tre år efter avslutat ärende.

Mina Sidor och chatt

För att du ska kunna logga in och använda våra webbtjänster behandlar vi identitetsuppgifter (ex. via BankID). Uppgifterna raderas efter 90 dagar.

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, anpassa innehåll och analysera trafik. Du kan själv hantera cookies via vår webbplats. Du kan läsa mer om hur vi sparar cookies i vår Cookie-policy,

Rättsliga skyldigheter

Vi kan behöva behandla uppgifter för att bemöta rättsliga krav, uppfylla tillsynskrav eller spara räkenskapsmaterial enligt bokföringslagen. Sådana uppgifter sparas så länge som krävs enligt lag.

4. Var behandlas dina uppgifter?

Vi strävar efter att behandla personuppgifter inom EU/EES. Om uppgifter överförs till tredje land, exempelvis till IT-leverantörer i Indien, säkerställer vi skyddsnivån genom standardavtalsklausuler och tekniska åtgärder som kryptering och pseudonymisering.

5. Ändringar av informationen

Om vi gör ändringar i denna integritetspolicy publicerar vi en uppdaterad version på vår hemsida.