FINQR för energibranschen
På denna sida kan du läsa om hur FINQR-plattformen hjälper energibranschen med att skapa bättre likviditet, smidigare kundupplevelser samt optimera ekonomiavdelningens arbete och kontroll.
På denna sida kan du läsa om hur FINQR-plattformen hjälper energibranschen med att skapa bättre likviditet, smidigare kundupplevelser samt optimera ekonomiavdelningens arbete och kontroll.
Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort.
Du når oss även via telefon 010-150 81 99.
Energimarknaden är en av de marknader som känner förändringens vindar allra starkast. Vi ser ett stort fokus på produktion, miljö, lönsamhet och kundupplevelse*.
Kunskapen och snabbrörligheten hos konsumenterna ökar. Miljö- och prismedvetenhet i kombination med digitalisering omformar marknaden. Det ska vara enkelt, snabbt och tydligt. Detta kräver i sin tur transparens om förbrukning, miljö, pris och kommunikation.
Konsumenter söker information på ett annat sätt än tidigare med hjälp av Internet. Den stora tillgången på information i kombination med källkritik, kräver en annan tydlighet och transparens, vilket bland annat undersökningar som ”Svenskarna och Internet” pekar på.
* Källa: Branschens viktigaste framtidsfrågor, Accenture
Det är föga förvånande att några av de viktigaste framtidsfrågorna enligt energibranschen själva – i en undersökning från Accenture – är att utveckla och fördjupa kundrelationer, utveckla strategier och erbjudanden inom digitala tjänster, samt ökad innovationsförmåga. Kundupplevelsen är central inom ekonomiska tjänster, vilket rapporter som ”Beyond Fintech” av Deloitte understryker.
Om allt fungerar som det ska, så finns det sällan anledning för kunden att interagera med sitt energibolag. Därför blir betalningsupplevelsen en så pass stor och viktig del av kundrelationen och upplevelsen.
Effekter att sikta på med arbetet:
Betalningsprocessen i energibranschen är något som sätter tonen och uppfattningen av varumärket långt mer än i de flesta andra branscher. Därför måste allt fungera och vara så smidigt som möjligt, både för kunden och för medarbetarna som arbetar med ekonomin.
Det är här vi på FINQR kommer in i bilden. Vår specialitet är bättre likviditet, optimerad fakturering och starkare kundrelationer. I detta dokument berättar vi för dig hur vår plattform skapar en betalningsupplevelse som ger och inte tar energi för alla inblandade.
Det finns få kanaler som får så mycket aktiv uppmärksamhet som fakturan, oavsett om den riktar sig till en privatperson eller en organisation. På FINQR har vi tagit fasta på fakturan som en kanal för relationsbyggande.
Vi erbjuder dig unika funktioner för relationsbyggande genom fakturan i vår plattform, tillsammans med professionell hjälp med framtagande av budskap och design av innehållet, om du önskar. Det är ditt varumärke som ska vara i fokus!
I FINQR kan du använda dig av både generella och personifierade budskap i fakturan. Varför inte promota er nya app till kunderna? Eller tipsa relevanta kunder som är bra kandidater för solenergi, om er paketlösning?
Generella budskap lägger du upp lika lätt som att ladda upp en bild. Personifierade budskap, löser vi genom att hämta data från exempelvis ert affärssystem. Givetvis finns även stöd för att inkludera förbrukningsdata och andra parametrar direkt i fakturan, eller som bilagor.
Genom att identifiera olika kundsegment baserat på exempelvis betalningshistorik kan ni arbeta med personifierade och anpassade budskap både i fakturan och bilagor. På så sätt kan ni göra punktinsatser för att arbeta med lojalitet och minska churn.
Oavsett hur ni distribuerar era fakturor med FINQR, så finns de även att tillgå som en webbfaktura. Den kommer fakturamottagaren åt när som helst via FINQRs fakturaportal. I portalen kan kunden se aktuellt saldo och status för fakturan samt göra direktbetalningar.
I portalen finns även svar på vanliga frågor samlade. Man kan även kontakta FINQRs kundservice vid fakturafrågor. Det är något som många ekonomiavdelningar uppskattar eftersom det avlastar deras kundtjänst.
Givetvis finns även möjlighet att integrera en chatt från ert eget supportsystem, så att kunderna kan kommunicera med er direkt via webbfakturan. Detta är ett smidigt alternativ som många föredrar, istället för att behöva logga in i ytterligare ett chattprogram för att svara på fakturafrågor.