Cash flow is

Allt vi gör handlar om din likviditet. Vi är totalt insnöade på det. Med vår plattform automatiserar och optimerar du allt från mellanstora, hela vägen upp till majestätiska fakturaflöden. Stenkoll på ekonomin får du på köpet. Psst! vi synkar med alla affärssystem.

Kul att du vill veta mer 😄

Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort.
Du når oss även via telefon 010-150 81 99.

En plattform två moduler

Effekter för din verksamhet

Alla techbolag rapar samma fördel: med vår plattform kommer du spara tid som du kan investera i värdeskapande för din verksamhet. Och visst det gäller också för oss, men det är bara en liten del.

Med oss ser du även effekter som:

check_circle

Förbättrad betalningsvilja

check_circle

Bättre likviditet

check_circle

Förbättrad kundupplevelse

check_circle

Ännu bättre kontroll på ekonomin

Effekterna av att använda FINQR

Även om vi kan prata om gemensamma nämnare i effekterna av att använda FINQR, så beror omfattningen av resultatet bland annat på er nuvarande digitaliseringsgrad, storlek på flöden, likviditet och bransch.

När vi räknar på effekter så tittar vi både på hur dina kunder påverkas, och din organisation. Tanken med vår plattform är att den ska ge positiva effekter för gäldenär såväl som borgenär. Många branschkollegor är ofta inriktade på ett av dessa perspektiv, vi täcker in båda.

Förbättrad betalningsvilja

Förbättrad betalningsvilja, eller vad som ibland omnämns som ”kortade kredittider”, är en effekt som har sin grund i flertalet parametrar. Våra kunder ser i snitt en kortad kredittid på 5 dagar inom några månader när de börjar använda vår plattform.

Faktorer som samverkar till att korta kredittiden är användandet av en extern fakturadistributör och inkassoverksamhet, automatiserade förutsägbara flöden samt tydlig och rak kommunikation.

Psykologin i att fakturan kommer från en extern aktör (FINQR), innebär att mottagaren oftast anstränger sig lite extra med att betala snabbare, eftersom de vet att slarvande får konsekvenser.

Att era faktureringsflöden blir mer förutsägbara genom automatisering av både förstautskick och påminnelser, gör att det byggs upp en vana hos kunderna när fakturorna kommer och hur förloppet ser ut. Lägg sedan till vår tydliga och raka kommunikation grafiskt och textmässigt, så har du några av grundingredienserna i receptet för ökad betalningsvilja.

Förbättrad kundupplevelse

Att arbeta med kundupplevelsen börjar bli en hygienfaktor bland de flesta svenska bolag. Betalprocessen är för många verksamheter en stor och känslig del av kundens upplevelse, och det gör det extra viktigt att allt fungerar så smidigt som möjligt.

Eftersom alla flöden i FINQR-plattformen är automatiserade får din kund direkt och tydlig kommunikation. De kommer åt samtliga fakturor och kan se status genom vår uppskattade fakturaportal. Här finns även svar på vanliga frågor samt möjlighet att kommunicera kring fakturan – allt med ditt varumärke i fokus. Med FINQR har du även möjlighet att infoga personifierade budskap direkt i fakturan eller som unika bilagor. Allt för att skapa en så personlig kundupplevelse som möjligt.

Sparad tid

Denna punkt är en av de vanligaste effekterna när man beskriver olika mjukvaruplattformar. Och visst sparar även vår plattform en drös med tid åt din organisation. Och det är tid som kan investeras tillbaka in i verksamheten och skapa än mer effekt.

Genom att hämtning, distribution, bevakning, påminnelser, inkasso och bokföring av fakturor är helt automatiserat så sparas åtskilliga minuter i hanteringen per faktura. Hur våra kunders hantering såg ut innan de började använda oss skiljer sig åt, men vi ser sparad tid på allt mellan 4-20 minuter per faktura i hantering.

Ännu bättre översikt & kontroll på ekonomin

Ibland stöter vi på en rädsla för automatisering eftersom man tror att ekonomiavdelningens kontroll minskar. Vi kan säga att det är tvärtemot. Ekonomiavdelningarna älskar den utökade översikt och kontroll de får över kundreskontran genom FINQR.

I FINQR har du alltid stenkoll på flödet ur både ett makro- och mikroperspektiv. Du ser fakturerat kapital, hur stor andel som är förfallet samt vilka stadier fakturorna är i. Du kan även gå in på enskild fakturanivå och se öppningsstatistik, aktuellt saldo, samt agera på olika sätt.

Genom vår populära rapportmotor skapar du dina egna rapporter som underlag för analys av kundreskontran ur olika perspektiv.

Bättre likviditet

I slutändan handlar allt om bättre likviditet för din organisation. Vår vision är att din verksamhet ska uppnå Ekonomi-Nirvana vilket vi ser som ett tillstånd av konstant optimerad och automatiserad likviditet. Alla effekter vi hitintills pratat om bidrar indirekt och direkt till att stärka din verksamhets likviditet och frigöra kapital som kan användas för att växa.

Skulle du någon gång vara behov av en extra kapitalboost så finns möjligheten att sälja fakturor eller ta ett företagslån direkt inifrån plattformen.

Räkneexempel för en organisation

Besparingspotential: 1,6 mkr år 1 med FINQR
(inkluderar frigjord tid, lägre hanteringskostnad & minskad churn)

Sparad tid per år: 249 arbetsdagar

Minskad churn: 33 % (från 3 % till 2 %) = 1 mkr första året

Förbättrad betaltid: 5 dagar

Förbättrat frigjort kassaflöde per år: 1,4 mkr
(ej inkluderat i 1,6 mkr besparing)

ROI: <1 månad
(inkluderar komplex skräddarsydd systemintegration på 50 tkr)


Detaljerna:

Kunden skickar 50 000 fakturor per år med ett snitt på 2 000 kr per faktura. Fördelningen är 10 % brev, 60 % e-post och 30 % e-faktura.

10 % av fakturorna går till påminnelse, 15 % förfaller. 3 % av alla fakturor blir kundtjänstärenden.

Administratörernas timkostnad är 300 kr och man lägger i snitt 1 min på distribution per faktura, 1 min på att hantera inbetalningar, 3 minuter på kravhantering och 3 minuter i kundtjänst.

Det förbättrade kassaflödet räknas ut på följande vis:

Totalt bundet kapital i kundreskontra före förbättring – Totalt bundet kapital i kundreskontran efter 5 dagars förbättring i betaltid

Bundet kapital i kundreskontran = faktisk kredittid * bundet kassaflöde per dag

Faktisk kredittid = Förfallen kundreskontra / Kundreskontra * 360

Förfallen kundreskontra = 15 % av Total kundreskontra

Total kundreskontra = Antal fakturor per år * snittfaktura

Förbättrat bundet kapital = ny kredittid * bundet kassaflöde per dag

Plattformen kostar inte, den tjänar

Med FINQR är vägen till ROI kort även för större specialprojekt med utveckling och integrationer. Faktum är att det inte tar lång tid innan plattformen genererar intäkter istället för att kosta. Vi berättar gärna mer och presenterar en ROI-kalkyl för dig.

Integrerat med ditt affärssystem

Vår plattform är byggd med öppenhet i åtanke. Så länge det finns ett API kan vi koppla samman oss med nästan alla typer av system. Vårt API gör det också möjligt att bygga egna lösningar mot oss, något som är uppskattat av lite större bolag samt tekniska partners.

Skalar automatiskt

Vårt systems arkitektur är byggt för skalbarhet. Det finns utrymme för stora flöden i flera länder, och plattformen skalar i takt med att ni växer. Du behöver varken vara orolig för att få en för stor kostym, eller för att växa ur den. Den är skräddarsydd och sitter alltid perfekt.

Nördfakta 🤓

Välkommen till vår lilla nördhörna. Här har vi bytt ut säljsnacket mot nördspråk och facktermer. Tanken är att ge dig en överblick kring plattformens arkitektur.

För att använda ett slitet uttryck: Vi finns i molnet

Vi sköter all hosting åt dig. Hela plattformen ligger i molnet vilket innebär att du slipper lokala program, hantera backuper och uppdateringar.

Skalbarhet med Kubernetes

Vi använder Kubernetes-kluster för hela plattformen, vilket gör det lättare att skala. Det gör också det möjligt för oss att göra rullande uppdateringar och minimerar risken för avbrott och nedtid.

Infrastruktur som kod

Vi hanterar all infrastruktur som kod och vi använder Terraform för att kontrollera och säkerställa hela plattformen.

Hur är det med säkerheten?

Säkerheten spelar en central roll i alla mjukvaruplattformar. Vi använder Cloudflare för att mitigera attacker. Vi sparar inga inloggningsuppgifter utan allt hanteras via Auth0. Hela plattformen är också byggd med Privacy by default och Privacy by design i åtanke. Och givetvis finns ett biträdesavtal redo.

Ge kunden en modern betalupplevelse

Oavsett om du skickar dina fakturor via e-post, snigelpost, Kivra eller som e-faktura, så har dina kunder alltid tillgång till en interaktiv webbversion av sina fakturor genom vår fakturaportal.

Du kan även infoga skräddarsydda budskap i dina fakturor. Använd fakturan för att bygga varumärke, öka försäljningen och minska er churn.

Underlätta för medarbetarna

Lika viktigt som det är att arbeta med era kunders upplevelse, lika viktigt är det att ge era medarbetare smidiga arbetsprocesser och minska systemstress. Därför lägger vi lika mycket fokus på att skapa en positiv upplevelse för ekonomiavdelningen, som för kunden.

Detta säger våra kunder

tune

Branscher

Plattformen fungerar oavsett bransch, och vi har lagt mycket arbete på att göra ett flexibelt system. Härunder kan du läsa mer om hur vi hjälper några av de vanligaste branscherna. Har du önskemål och frågor kring din bransch? Hör av dig!

Detaljhandel

Läs om hur vi hjälper detaljhandeln med att skapa bättre kundupplevelser och ett flexiblare digitalt ekosystem.
launchLäs mer

Energi

Läs om hur vi hjälper branschen med att skapa bättre kundupplevelser och optimera ekonomiavdelningens arbete.
launchLäs mer

Golfklubbar

Automatisk medlemsfakturering som även prickar av betalningar automatiskt i GIT. Kan det bli smidigare?
launchLäs mer

Sport- & Idrottsföreningar

Läs om hur vi hjälper sportföreningar med bättre medlemsavisering och mindre administration.
launchLäs mer

Telekom

Läs om hur vi hjälper branschen med bättre betalupplevelser, tillit och optimerad ekonomiadmin.
launchLäs mer

Nu måste det väl ändå va dags att vi pratas vid?

question_answer

Vanliga frågor kring plattformen

När fakturorna går genom FINQR så betalas pengarna in till ett så kallat klientmedelskonto. Det finns möjlighet att få ett dedikerat bankgiro så att inbetalningsnamnet kunden ser blir FINQR/Företagsnamn.

Det finns även möjlighet att specialanpassa så att inbetalningar går direkt till ert egna bankgiro och inte via ett klientmedelskonto.

Absolut, plattformen har inbyggt stöd för flertalet valutor som exempelvis SEK, EUR, NOK, DKK och USD. Vi kan utan problem lägga in stöd för ännu fler om så önskas.

Det finns möjlighet att bifoga både generella och specifika bilagor tillsammans med dina fakturor. Utöver rena textbilagor finns även möjlighet att bifoga ljudfiler, excel-filer, xml-filer och bilder.

Som användare av FINQR har du tillgång till smidig finansiering direkt inifrån plattformen. Förutom möjlighet till företagslån, så kan du även direkt välja vilka fakturor som du vill sälja. Allt du behöver göra är att klicka i ett litet dollartecken innan fakturan aktiveras, sen tar vår kreditavdelning vid.

Du kan distribuera dina fakturor via post, e-post, e-faktura och Kivra. När det kommer till e-faktura så har vi stöd för de flesta formaten, och uppdaterar ständigt vår kompabilitet.

Svefaktura 1.0, Svefaktura BIS 5A 2.0 och PEPPOL BIS Billing 3.0 (som även kallas för PEPPOL-faktura) är några av alla format som finns för e-faktura. Med FINQR behöver du inte tänka på vilket format som ska till vilken kund, plattformen sköter det automatiskt.

Oavsett på vilket sätt din faktura skickas, så har kunden alltid tillgång till en interaktiv webbversion av fakturan där de kan se aktuellt saldo, status samt få svar på vanliga frågor.

FINQR-plattformen är byggd för att vara så flexibel som möjligt. Skulle ni ändå ha önskemål som inte täcks in av standardfunktionaliteten så finns det möjlighet att specialanpassa funktioner.

Vi är alltid smickrade när någon vill koppla på sina system mot vår plattform, eller kanske bygga en helt ny lösning mot oss. Genom vårt flexibla och kompetenta Rest API finns alla möjligheter.

Vårt flöde täcker det mesta, från en första fakturapåminnelse och löpande inkassohantering, till juridisk rådgivning och efterbevakning. FINQR har tillstånd från Finansinspektionen och Datainspektionen att driva inkassoverksamhet.

Så länge systemet har ett API kan vi koppla ihop det med FINQR. Även om det allra vanligaste är att man kopplar ihop FINQR med sitt affärs- eller ekonomisystem, så har vi även kunder som har olika försystem och bokföringsprogram kopplade till plattformen.

Integration till FINQR sker vanligtvis via ett så kallat API, men vi har även stöd för filimport. För de system där vi redan har färdiga integrationer, så går hopkopplingen på allt från någon minut till någon timme. Ofta behöver du bara klistra in en API-nyckel i FINQR för att integrationen ska vara klar.

Om vi saknar en integration med ditt system, så är det inga problem för oss att bygga en koppling. Kontakta gärna oss och berätta mer, så tar vi fram ett lösningsförslag.