FINQR för telekombranschen

På denna sida kan du läsa om hur FINQR-plattformen hjälper telekombranschen med att skapa bättre likviditet, smidigare kundupplevelser samt optimera ekonomiavdelningens arbete och kontroll.

  • Kul att du vill veta mer 😄

    Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort. Du når oss även via telefon 010-150 81 99.
  • Därför behöver vi att du samtycker till vilka syften vi får lov att behandla dina personuppgifter.
  • Läs i vår policy hur vi behandlar personuppgifter
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Ett glapp mellan leverantör och konsument

Det kommer knappast som en överraskning för någon att telekom är en av de branscher som genomgått en kraftig förändring på kort tid. Allt från utvecklingen inom infrastruktur, hårdvara och mjukvara – till tjänsternas utformning och den explosionsartade efterfrågan.

All denna utveckling tekniskt och beteendemässigt ställer krav på både leverantör och konsument. Vi kan i rapporter som ”Konsumentrapporten” från Konsumentverket se att branschen under sin utveckling drabbats av förtroendeproblem och låga betyg bland kunderna.

Telekombranschen har under sin utveckling tyngts av ett ökat missnöje bland konsumenterna. Det handlar om problem kring att hitta rätt tjänst och förstå information. Men även kring tillitsfaktorer, uppbindningstider och avtal samt bristande kundservice. Vad som är oerhört spännande är däremot att vi börjar se ett positivt skifte i konsumenternas uppfattning.

Ett utökat fokus på kundresan & betalningen

Vår bedömning är att den positiva förändringen som vi börjat se, är en effekt av att branschen börjat arbeta mer medvetet med sin kundresa och kundupplevelse, vilket bland annat innefattar mer lyhördhet, tydligare och transparentare kommunikation samt förbättrade köp- och betalupplevelser.

I Konsumentverkets rapport ser vi hur krafttag börjat ge effekt och påverka framförallt kundnöjdheten inom mobiltelefoni. Internet-abonnemang, TV och fast telefoni finns däremot kvar på topp 10 över mest problematiska områden ur konsumentperspektiv inför inköp.

Även Svenskt Kvalitetsindex (SKI) senaste mätningar inom telekom visar på högre betyg till mobiloperatörerna bland privatkunderna. SKI menar att kunderna beskriver det som att operatörerna blivit bättre på att värdesätta och ta hand om kunderna.

Så här kan FINQR hjälpa telekombranschen

FINQR-plattformens styrka i samband med telekom handlar dels om en förbättrad och tydligare betalupplevelse för kunden, men även om större möjligheter till kontroll, flexibilitet och analys för telekombolaget.

Med FINQR så får vi något som vi inte sett någon annanstans. Vanligtvis med liknande tjänster så är det som att skicka ut fakturorna i ett svart hål. Nu har vi istället stenkoll på flödena och ser status för dem. Vi får förbättrad betalningsvilja med bibehållen kundnöjdhet, samt ännu bättre koll på likviditeten.

Alexander Westlund

CEO & Founder, Easy Telefoni

Betal- & Kundupplevelsen

Oavsett hur din faktura distribueras så har kunden alltid tillgång till den inifrån sin fakturaportal. Här har de överblick över alla sina fakturor och aktuellt saldo. Om de har frågor hittar de svar på dem direkt på sidan eller genom att chatta. Chatten är som standard kopplad till FINQRs kundservice, men ni kan givetvis koppla in er egen kundservice-chatt om så önskas.

När ni skickar fakturor med FINQR finns även möjlighet till att infoga egna budskap i form av exempelvis marknadsföring, kundservice och statistik. Budskapen kan läggas direkt i fakturan och som bilagor.

Användarupplevelsen

Att erbjuda en positiv upplevelse för era kunder är en självklarhet. Samma gäller för era egna medarbetare. Därför lägger vi lika mycket fokus på att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt och utveckla funktioner som effektiviserar och fördjupar ekonomiavdelningens arbete.

I FINQR-plattformen har ni stenkoll på både makro- och mikronivå, så att ni kan analysera och styra flöden överskådligt, men även gå in och göra detaljjusteringar. Med vår kraftfulla rapportmotor kan ni skapa anpassade rapporter för exempelvis betalningsviljan hos olika segment, och på så sätt anpassa hur ni kommunicerar med och hanterar dessa.

Vad blir nästa steg?

Meny