Golfklubben som kapade administrationen med 80 %

I denna scroll-story kommer du få följa Gittan & Bengt som driver den fiktiva golfklubben Måsåsen.

Häng med och lär dig hur de lyckades kapa bort 80 % av det administrativa arbetet från sin medlemshantering och dessutom fick in betalningarna snabbare. Spänn fast säkerhetsbältet och börja scrolla.

Måsåsen – home of the birdies

Måsåsen är en vackert belägen 18-hålsbana med tillhörande restaurangverksamhet. Klubben har haft en fantastisk utveckling och innehar nu respektabla 3 000 medlemmar. Och det finns planer på att expandera ytterligare!

Allt är inte hole-in-ones och gröna fairways

Som en effekt av klubbens kraftiga tillväxt, så har den administrativa bördan ökat mycket. Gittan sköter all medlemsavisering och ekonomi för klubben samtidigt som hon även sköter ekonomin för restaurangen. Det finns planer på att bygga ut banan med nio hål till och eventuellt starta en golfshop.

Bengt och Gittan förstår att de behöver anställa, men de vill samtidigt försöka förenkla och minimera all administration, speciellt i samband med medlemsaviseringen. I nuläget består den av sex tidskrävande steg för hanteringen av varje medlem. Det är något som tar tid och kostar pengar, och dessutom påverkar medlemmar som vill spela men kanske inte hunnit få sitt medlemskap aktiverat.

Svårt att hitta en komplett lösning

Bengt och Gittan går på några olika seminarier och efterforskar ämnet på diverse bloggar och facktidningar. Ganska snabbt ser de att de kan kapa av mycket administration genom att automatisera sina fakturautskick. I nuläget printar Gittan fakturorna manuellt, och Bengt släpar dem till posten.

Genom att köpa in en programvara för fakturadistribution, så skulle de kunna automatisera utskicken. Men de måste fortfarande manuellt importera fakturorna från sitt ekonomisystem till utskickssystemet. Och det återstår ändå att sköta påminnelser, bokföra inbetalningar i ekonomisystemet, samt att pricka av eller avaktivera medlemmar i GIT baserat på betalningar. Efter att ha pratat med en annan golfklubb får Gittan tipset att kolla in företaget FINQR.

Från utskick, hela vägen till bokföring och avprickning i GIT

När Bengt och Gittan först läste om FINQR, så trodde de inte sina ögon. Det som gjorde att de blev extra förtjusta var att systemet var ihopkopplat med GIT.

Med FINQR så automatiseras distributionen av medlemsavier och påminnelser. FINQR hämtar avierna direkt från GIT. Om en betalning uteblir, så kan avin automatiskt krediteras. När avin betalas, så bokförs det automatiskt i ekonomisystemet plus att medlemmen prickas av och aktiveras i GIT.

Gittan tar beslutet, de väljer att testa FINQR för sin medlemsavisering. Att koppla upp sig mot GIT och Måsåsens ekonomisystem gjordes på en dag, sedan var de redo att köra igång.

Resultatet med FINQRs medlemsavisering

Efter ett halvår med FINQR så minns knappt Bengt och Gittan hur livet var innan FINQR. Allt går så mycket smidigare. Deras adminsitration har minskat med cirka 80 % i samband med medlemsaviseringen. De får in sina betalningar snabbare, dels tack vare FINQRs tydliga avier och påminnelser, men även eftersom de nu kan fakturera löpande istället för i stora batcher.

De har även mycket bättre överblick genom FINQRs gränssnitt och kan se alla avier samt vilket stadie de befinner sig i. Faktum är att Måsåsen blev så nöjda med FINQR att de valde att även använda dem för faktureringen i deras nyöppnade golfshop.

Nu är det din tur att testa FINQR

Ja vi vet, det är lite större beslut än att bara säga ”nu kör vi”. Eller? Oavsett, vi finns här för dig och svarar gärna på dina frågor som du har om lösningen. Vill du läsa mer om lösningen, klicka här.

  • Fyll i dina uppgifter, så kontaktar vi dig och berättar mer
  • Därför behöver vi att du samtycker till vilka syften vi får lov att behandla dina personuppgifter.
  • Läs i vår policy hur vi behandlar personuppgifter
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.