Det finns flera olika varianter på att faktura via e-post. Man kan bifoga en pdf-fil direkt i mejlet, eller länka till en server där pdf-filen finns placerad.
Vissa företag länkar från mejlet till en fakturaportal och webbversion av fakturan. För en god kundservice är det dock viktigt att mottagaren ska kunna ladda ner fakturan som pdf, eller skriva ut den.
Att skicka några enstaka fakturor via e-post är oftast inget större huvudbry. Men när företag kommer upp i större volymer, så brukar de kolla på en dedikerad lösning för att fakturera via e-post. Det blir mycket mer överskådligt och skalbart. Dessutom får man vad som kallas för en god leveransbarhet när man använder specialiserade leverantörer. Med leveransbarhet menar man en bättre chans att inte fastna i skräppost-filter.
När du använder en modern systemleverantör för fakturering via e-post så får du oftast också möjligheten att följa fakturorna live i deras system och kan se öppningar och klick.
Testa ett verktyg för att skicka fakturor via e-post?
Du kan alltså välja att själv mejla ut dina fakturor, men vid större volymer så sparar du mycket tid på att ta hjälp av en professionell leverantör. Vi på FINQR erbjuder en lösning som automatiserar inte bara utskicket, utan hela ditt fakturaflöde. Med oss kan du skicka fakturor via e-post, men även som e-faktura eller med posten.
Våra e-postfakturor länkar till din alldeles egna moderna fakturaportal där din kund kan hämta pdf-version av fakturan. Här kan de även betala fakturan och få svar på vanliga frågor. Klicka på knappen lite längre ner för att läsa mer om vår fakturamodul.