chat_bubble_outline

Svar:

En fakturapåminnelse skickar man om kunden inte betalt och fakturan passerat sista betalningsdatum. Ett tips är att inte vänta för länge innan du skickar din betalningspåminnelse. Ju mer man väntar under en faktureringsprocess, desto längre tid innan du får betalt i slutändan.

Här handlar det givetvis om fingertoppskänsla och hur ärendet ska hanteras beror på vilken relation du har med kunden och vilken bransch du är verksam inom. Det gäller att hitta balansen mellan goda kundrelationer och god likviditet.

Det finns inget som säger att du måste skicka en påminnelse innan du går vidare till inkasso. Det finns heller inga krav på hur påminnelsen ska se ut. Men påminnelsen är rekommenderat som god inkassosed. Bara för att kunden inte betalat, betyder de inte att de är ovilliga att betala. Ibland kan som känt fakturor glömmas bort och den mänskliga faktorn spela in. Vanligtvis skickar man en påminnelse, men vissa väljer att skicka två – där den första är lite snällare och den andra lite mer direkt. Kom ihåg att du bara kan ta ut så kallad påminnelseavgift för en påminnelse, inte två.

En notis. Informationen på denna sida bör inte betraktas som juridisk rådgivning eller användas som sådan.

Meny