Två frågor som varje ekonom bör ställa sig
Det kan låta som en konstig fråga: ”vad kostar det egentligen att få betalt?”, men den är viktig att ställa sig, oavsett om du själv hanterar förfallna fordringar eller använder ett inkassobolag.
Skulle du dessutom råka tillhöra kategorin som gärna undviker att ta tag i förfallna fakturor, så är även frågan ”vad kostar det att inte få betalt?” relevant att ställa.
Bortom lyckandegraden för inkassoärenden
Ett viktigt mätvärde inom inkasso, och som vi också pratat om tidigare, är lyckandegraden – alltså hur många av dina förfallna fordringar ni eller inkassobolag lyckas driva in. Men allt har ett pris. Frågan är om du vet vad det är, och hur mycket är du beredd att betala? Redovisar din inkassobyrå öppet vad kostnaden per återvunnen krona är?
Så vad består egentligen inkassokostnaderna av? Skickar du själv inkassokrav behöver du räkna in distributionskostnaden för brev (inkasso måste skickas brevledes), men även nedlagd arbetstid och ofta en lägre lyckandegrad (och därmed högre nedskrivningsgrad) jämfört med om du anlitat professionell hjälp. Detta gör ganska snabbt att kostnaden per återvunnen krona blir hög.
Använder du en inkassopartner behöver du ibland fortfarande stå för distributionskostnaden, även om den oftast är väsentligt lägre än vanliga portopriser. Till kostnaden kan du även addera övriga avgifter i form av exempelvis licenser, systemintegrationer, betalningsföreläggande, utlandsinkasso, juridiska tjänster och bevakningsarvoden.
Kostnaden per återvunnen krona ger ett ärligt svar på vad inkassoprocessen egentligen kostar ditt företag. För en CFO är det ett nyckelmått. Det handlar inte bara om att få betalt, utan om att få betalt effektivt. En låg återvinningskostnad är ett tecken på att inkassobolaget arbetar effektivt, med rätt kombination av automatik, dialog och uppföljning.
En modern inkassopartner visar denna KPI direkt i sin dashboard. Om du inte vad det kostar att få in en förfallen faktura så är det dags att ställa frågan till din inkassopartner. För det du inte mäter, kan du inte förbättra.
Sitter du på en tickande bomb i kundreskontran?
Kostnader adderar snabbt upp, men i många fall lönar det sig att anlita professionell hjälp jämfört med att göra allt inhouse. Vad som däremot är än mer kostsamt är om du inte gör något alls, eller dröjer med åtgärder.
Ett vanligt fenomen vi ser är att man samlar förfallna fakturor på hög och i stället fokuserar på att få ut nya. Detta är något som lätt blir en tickande bomb i kundreskontran. Ju längre du väntar med att agera, desto högre blir risken att du måste skriva ned beloppet. Det är därför guld värt att agera så snabbt som möjligt.
För när man tänker på det: säg att du har 10 % vinstmarginal och en nedskriven fordran på 100 000 kr. Då måste säljavdelningen sälja för motsvarande ytterligare 1 000 000 kr för att täcka in nedskrivningen. Denna risk hade kunnat minskas avsevärt om man redan från början agerat på den förfallna fakturan.
Vi har sett siffror på att uppemot en fjärdedel av fakturor som är äldre än tre månader aldrig blir betalda. Ligger de i sex månader tredubblas siffran, och över ett år så är det så lågt som 10 % som går att rädda. Givetvis varierar det beroende på bransch och marknad, men det ger ändå en fingervisning på hur viktigt det är att arbeta proaktivt och sänka sin DSO, men även att vara snabb på att agera på förfallna fordringar, och gärna ta professionell hjälp.
Nyfiken på att höja lyckandegraden och sänka kostnaden?
Att skicka inkassokrav med oss är kostnadsfritt och du väljer helt och hållet själv hur många ärenden du vill testa med. Det tar bara några minuter att skapa ett konto, sen är du redo att utvärdera oss.
Vi tror på att vara så transparenta som möjligt, därför ser du bland annat lyckandegrad och kostnad per återvunnen krona direkt inne i vår plattform. Du ser även din faktiska kredittid, fördelningen av kundreskontran, samt prognoser för hur din kundreskontra fördelas per återvinningstid.