Reklam på fakturan, så fungerar det

Mottagligheten för reklam minskar. Sen går det även mode i olika kommunikationskanaler. Vad som är populärt idag, kommer sannolikt inte vara det om två år. Tröttheten gäller egentligen inte bara reklam. Vi har börjat bli så kallat budskapströtta.

Det finns få kanaler som får så mycket aktiv uppmärksamhet som fakturan, oavsett om den riktar sig till en privatperson eller en organisation. Och visst är det märkligt att inte fler använder denna kanal för att bygga sitt varumärke? En viktig sak att tänka över är budskapet, och hur du kan göra reklam utan att minska förtroendet för kanalen. Det är just detta som vi kommer prata om i detta inlägg.

Hur väljer man budskap för sin faktura?

Det finns en universell regel för all typ av kommunikation om du vill få bästa möjliga resultat: testa, testa, testa. Budskap som fungerar för ett företag, kan ge noll effekt för ett annat .

I samband med fakturor är det värt att lägga lite tid på att fundera igenom och testa om ni ska använda er av ett generellt, situationsanpassat eller personligt budskap på fakturan, eller kanske en blandning?

Det är också viktigt att ställa sig frågan: ska vi ha vårt budskap på själva fakturan, eller som en bilaga? Vad man vill undvika är att göra sin faktura till en julgran fylld med smileys och internetkatter. Vi vill inte bryta ner det förtroendet som kanalen har.

Personifierat erbjudande på fakturan


Ett smart drag är att använda fakturan som utrymme för information om hur kunden kan uppgradera sin tjänst eller abonnemang. Detta blir extra relevant om ni dessutom kombinerar uppgraderingen med ett erbjudande i stil med rabatterat pris.

Rätt gjort uppfattas detta budskap mer som en service, än ett försöka att sälja på kunden mer när de köpt något.

Du kommer bli förvånad över hur många som inte känner till möjligheten att uppgradera sin tjänst. Det tar tid att få ut ett budskap, och många gånger lurar vi oss själva att det räcker med ett mejl, eller en annons för att budskapet ska sjunka in.

Resultatet blir ett personifierat budskap på fakturan, som är anpassat efter vilken tjänst som kunden använder och vilka uppgraderingsmöjligheter som finns.

Generellt varumärkesbyggande på fakturan

Det behöver givetvis inte vara enbart säljande budskap på en faktura. Varför inte ta tillfället i akt och berätta om något ni gör för att förbättra för kunden eller samhället?

Om ni enbart skickar elektroniska fakturor, så kan ett budskap om er miljöpolicy och ställningstagande kring pappersfakturor vara exempel på ett budskap. Även andra typer av Corporate Social Responsibility är utmärkt att nämna på fakuran. Under slutet och början av det nya året, varför inte nämna var ni skänkte pengar för välgörenhet?

Fakturan kan med fördel även användas för att förbättra kundservicen och tipsa kunder om viktiga förändringar. Tips kring produkten som det köper är även det uppskattat.

 

Få ännu fler tips i miniguiden om marknadsföring i fakturan

Få har insett den stora potentialen att bygga varumärke genom fakturan. Men hur gör man egentligen?

Delad glädje, är dubbel glädje

Kategorier & taggar för denna artikel:

Tips på liknande läsning