Lyckandegrad absolut, men när sker lyckandet?
I inkassovärlden så är det mycket fokus på lyckandegrader, men om vi zoomar ut lite för en stund. Har du insikt i när dina ärenden lyckas, och vet du hur stor andel av dina fakturor som förfaller? Allt detta är viktiga nyckeltal som kan ha stor inverkan på likviditeten och kan verka hämmande på hela affärsverksamheten.
Så, om vi ställer frågan rakt ut: Vet du hur stor andel av inbetalt kapital som betalas in i faktura- påminnelse- och inkassostadiet? Och följdfrågan, hur arbetar ni för att höja andelen som betalas redan i fakturastadiet?
Vad säger fördelningen om din kundbas?
Fördelningen säger mycket om dina kunders betalbeteende och effektiviteten i dina processer. För företag med hög andel betalningar först efter inkasso bör varningsklockorna ringa. Det binder kapital i onödan och ökar risken för kreditförluster. Samtidigt kan en tydlig uppdelning ge underlag för justerade kreditvillkor och/eller segmenterad påminnelsestrategi.
Men vad är då egentligen bra siffror att sikta på? Det beror helt och hållet på bransch och land. Enligt EU Payment Observatorys årsrapport så betalas upp emot 47 % av fakturor efter förfallodatum. I Sverige kan vi genom Bolagsverket siffror se att upp emot en tredjedel av alla fakturor betalas efter förfallodatum. Den avtalade betalningstiden ligger på i snitt 32 dagar, medan den faktiska betaltiden är i snitt 34 dagar.
Som vi pratat om i tidigare artiklar har vi sett siffror på att uppemot en fjärdedel av fakturor som är äldre än tre månader aldrig blir betalda. Ligger de i sex månader tredubblas siffran, och över ett år så är det så lågt som 10 % som går att rädda. Att ha koll på den procentuella fördelningen för i vilket stadie ens inbetalningar sker är alltså av yttersta vikt för att kunna värdera risken i kundreskontran och följa utvecklingen över tid.
Så har du koll på betalstadier i FINQR
I vår dashboard så har du alltid en ögonblicksbild över din kundreskontra där du ser hur mycket kapital som är utfakturerat och hur stor andel som är förfallen, samt hur länge det varit förfallet. Men du får även data på din kundreskontra ur ett historiskt perspektiv, där du kan se hur inbetalat kapital är fördelat över stadierna faktura, påminnelse och inkasso.