Vi fick en pratstund med en av våra trevliga kunder. Det är André Johansson, VD på Connect Sverige, Region Syd som vi slår oss ned med över en kopp kaffe. Varför använder de FINQRs fakturaservice, hur hjälper det dem i deras vardag och vad är deras tankar kring framtiden och digitaliseringen? Vi biter in på den första tuggan kardemummabulle och sätter spotlighten på Connect Sverige.
Vad gör Connect Sverige?
Connect Sverige är en non profit-organisation som har som huvudsyfte att skapa tillväxt i näringslivet. Man finns i hela Sverige och är uppdelade i sex regioner, varav region syd är Andrés ansvarsområde.
Det som jag verkligen brinner för är att hjälpa till att skapa en mötesplats där lysande affärsidéer och produkter kan matchas ihop med gedigen kunskap och kapital.
Som nystartat bolag är det tufft att bygga sitt kontaktnät och få in kapital, där är vi en språngbräda för många. Samma gäller även om man är investerare. Det finns ett hav av startups därute, och vi samlar många av dem och skapar en naturlig mötesplats.
På Connect handlar det om att skapa en plattform för entreprenörer och investerare att mötas. Nätverket är över 1000 personer starkt och innehåller förutom entreprenörer även gott om specialistkompetens, investerare och nyckelspelare inom det svenska näringslivet.
Varför valde Connect Sverige FINQR – och vad blev effekten?
Vi tar en påtår och sjunker ner i öronlappsfåtöljerna igen. Hur kommer det sig att Connects val föll på FINQR, och vad har man sett för effekter?
André är tydlig med att understryka att han är en anhängare av digitalisering och automatisering och letar ständigt efter lösningar som kan underlätta administrativt arbete. Ju mer tid de får över, desto mer kan de fokusera på kärnverksamheten och skapa tillväxt ute i näringslivet.
Genom att använda FINQR Fakturaservice har vi stärkt relationen till våra kunder samtidigt som vårt interna arbete blivit mer tids- och kostnadseffektivt. Vi kan fokusera mer av våra interna resurser mot rätt mål: att stödja startups i deras tillväxtresor.
Effekten av att använda FINQR handlar alltså mycket om att frigöra tid och minska administration. Men vad menar man med att kundrelationen har stärkts? Här menar André att det är en kombination av flera aspekter.
Fördelen med att använda en utomstående part som sköter faktureringen är att betalningsviljan ökar, men genom FINQR får de också en ”extra kundtjänst”. Eventuella frågor om fakturan tar ju nämligen FINQRs kundtjänst hand om, antingen via telefon, mejl eller chatt direkt via den digitala versionen av fakturan. Detta ökar den upplevda servicenivån ute hos gäldenärerna (de som tagit emot en faktura).
Ett annat exempel som stärker kundrelationen är fakturadesignen och att Connect Sveriges varumärke har första parkett på deras designade faktura. Bara för att man använder FINQR, så ska inte ens eget varumärke stå i skymundan, det ska vara huvudfokus.
Det mesta som kan, kommer att digitaliseras
När kardemummabullen är uppäten och påtåren slut, så ställer vi den sista obligatoriska enmiljonkronors-frågan för oss som jobbar inom en ung bransch. Hur ser framtiden ut med digitalisering? André vill vara lite försiktig i sitt utlåtande, men tror på att det mesta som kan automatiseras och digitaliseras kommer också att göras. Trenden är redan så pass tydlig, och vi kan se hur liknande förändringar har skett genom historien. Den största skillnaden nu mot då, är väl hur fort det går.
Det mesta som går att automatiseras och digitaliseras, kommer också att göras det de kommande åren. Det ser vi inte minst hos många av våra entreprenörer och deras affärsidéer som vi kommer i kontakt med. Ju mer man kan automatisera, desto effektivare blir arbetet och mer tid kan läggas på kärnverksamheten.
Om du är nyfiken på Connect Sveriges verksamhet kan du läsa mer på connectsverige.se
FINQR diggar tillväxtföretag
Eftersom vi själva är ett ungt och hungrigt företag, så vet vi vikten av stöd och kontakter. Därför gillar vi verkligen vad Connect Sverige gör för svenskt näringsliv. Det är en ära för oss att ha dem som kund.
Sitter du kanske själv på ett ungt tillväxtbolag som vill effektivisera sin fakturering och spara tid? Då tycker vi definitivt att du ska läsa mer om vår tjänst för fakturaservice. Vi växer gärna tillsammans med dig. Ps. Är ni ett stort etablerat företag får ni givetvis också höra av er. Vi diskriminerar inte 😉