När betalningskravet är giltigt
Detta är den sjätte delen av åtta i vår artikelserie om inkasso och kravhantering. I denna artikel fokuserar vi på utslag från Kronofogden.
En notis: Informationen i denna artikel bör inte betraktas som juridisk rådgivning eller användas som sådan.
När man får ett utslag hos Kronofogden så innebär det att de beslutat att betalningskravet från borgenären är giltigt och kan drivas igenom. Utslag är det vanligaste steget som kommer efter att borgenären ansökt om betalningsföreläggande och detta inte blivit bestridet av gäldenären.
Ett utslag innebär att man fastställer skulden och att Kronofogden har rätt till att driva in den, ifall borgenären önskar gå vidare. Indrivningen kan innebära utmätning av gäldenärens egendom om denne inte betalar skulden. Ett utslag leder också till att det registreras i kreditupplysningsregistret vilket i sin tur kan påverka gäldenärens kreditvärdighet.
En vanlig fråga är hur länge betalningsanmärkningar finns registrerade. För privatpersoner försvinner de normalt efter tre år. För juridiska personer så gäller också tre år, men det kan skilja sig åt mellan olika kreditupplysningsföretag. Värt att nämna är att juridiska personer får en betalningsanmärkan redan vid steget betalningsföreläggande.
Ladda ner alla artiklarna som en guide
I artikelserien går vi igenom de vanligast stegen i kravhanteringsprocessen samt lagar, regler och avgifter kopplade till dessa. Om du vill få all information samlad, så är vårt tips att ladda ner vår kostnadsfria inkassoguide som ger dig en god grundförståelse för hela inkassoprocessen och hur den fungerar.
Lär dig mer om Inkasso med oss
På FINQR täcker vi in hela kravflödet, från en första fakturapåminnelse och löpande inkassohantering, hela vägen till juridisk rådgivning och efterbevakning – nationellt såväl som internationellt, B2B som B2C.
Vi har ett av de modernaste inkassosystemen i ryggen när vi gör vårt arbete. Detta gör att våra processer är snabbare, smartare och att du kan skräddarsy dina kravflöden för olika kundkategorier.
Något som ofta rationaliserats bort inom traditionellt inkasso är den personliga kontakten. Här gör vi tvärt emot! Medan de gamla aktörerna ofta undviker telefoninkasso och annan typ av manuell uppföljning, så lägger vi extra tid på dessa moment. Det ökar lyckandegraden och ger en mänskligare approach mot dina kunder.