Så bör du tänka kring betallösningar för fakturor

Del 2 i vår serie om optimering av din fakturering

I denna artikel kommer vi gå igenom hur du kan tänka när du bygger upp en lösning för betalningen av dina fakturor. Vilka betalalternativ behövs? Behöver du ens en betallösning för dina fakturor?

Få vår kompletta guide kostnadsfritt

Denna Artikel är en del av vår artikelserie om hur du optimerar hela faktureringsflödet. För att få allt samlat på ett ställe kan du ladda ner hela serien som en pdf-fil.

Hämta hela guiden gratis

Förutsättningen för att kunna automatisera faktureringen

Det som du eftersträva är att underlaget för alla fakturor automatiskt samlas på ett huvudställe/mastersystem så att data är så aktuell, komplett och enhetlig som möjligt.

Platsen där data samlas ska vara möjlig att integrera med andra system. Allt detta ligger sedan som grund för automatisering av din fakturadistribution. De flesta moderna affärssystem uppfyller kraven på integrationer och har ibland färdiga integrationer eller APIer som kan användas för att bygga kopplingar för dataimport och export.

Betalning av fakturan från överföring till checkout

Själva betalögonblicket för en faktura är ett av de områden som sett mest förändring de senaste åren. Vi har rört oss från att knappa in fakturauppgifter i banken, till bankappar som scannar in fakturan, till e-fakturor och sedan olika betalalternativ i samband med fakturan.

Mycket av utvecklingen har främst drivits på av B2C med krav på banköverföringar, kort, Swish och på senare tid olika delbetalningsfunktioner och snart kryptovalutor. Inom B2B sköts de mesta av betalningen med hjälp av leverantörsfakturasystem och därför har behovet av olika betalmetoder inte varit lika stort.

Vårt råd är att du lyssnar på vilka betalmetoder dina kunder efterfrågar. Fakturan och betalögonblicket är den viktigaste punkten i din kontakt med kunden under hela kundreskontraprocessen. Se till att detta ögonblick blir tydligt, serviceinriktat och så friktionsfritt som möjligt.

Lägg tid på att hitta en lösning där du får aktuell information om vilka fakturor som är betalda/delbetalda, förfallna och där felbetalningar tydligt redovisas. Allt detta ligger nämligen som grund för nästföljande steg som är kravhantering och bokföring.

Fortsätt läsa i vår guide

Fortsätt läsa om distribution och få överblick över hela fakturaflödet. Ladda ner hela artikelserien som en pdf-fil.

Hämta hela guiden gratis

 

Delad glädje, är dubbel glädje

Kategorier & taggar för denna artikel:

Tips på liknande läsning

Meny