Så optimerar Ekonominavigation kundernas fakturering

Specialister inom ekonomistyrning

Filip Aronsson Issal, Redovisningskonsult, Ekonominavigation

I denna intervju möter vi Filip Aronsson Issal på redovisningsbyrån Ekonominavigation för att höra mer om hur det är att jobba med FINQR samt vilka resultat det gett byrån och dess kunder.

Filip har arbetat som redovisningskonsult i över 20 år. Hans passion är att stötta entreprenörer i utmaningar genom bokföring, rådgivning och att bygga värden. Byrån Ekonominavigation är specialister inom ekonomistyrning med extra fokus på fastighetsförvaltning.

Lätt att komma igång och med tydlig nytta

Filip nämner flera fördelar och effekter. Redan från början präglades samarbetet av enkelhet. Genom att FINQRs plattform redan är integrerad med Fortnox så blev tröskeln för att komma igång väldigt låg för Ekonominavigation.

Det har blivit många win-win för oss sedan vi började använda FINQR. Integrationen till Fortnox gjorde att tröskeln för att komma i gång var väldigt låg. En av de största effekterna var att våra kunder fick in sina betalningar drastiskt mycket snabbare. Dessutom använder vi våra fakturor som en extra marknadskanal och skickar med ett månadsbrev.

Filip uppskattar hur FINQRs flöde kan sättas upp med en första snäll påminnelse vid utebliven betalning. Det gör det hela mer humant att inte börja direkt med påminnelseavgift.

Anledningen till att betalningar uteblir behöver inte alltid bero på en ovilja att betala. Då ger det en extra professionell touch att kunna påminna innan flödet går vidare till kravhantering.

Problemet med delade bankgiron

Filip beskriver hur genvägen som många faktureringstjänster tagit med att kunder delar på bankgiron, har skapat huvudbry och merarbete för redovisningsbyråer.

I en värld av ökande andel fakturatolkningar, ser vi i vår ände som redovisningsbyrå ofta hur det blir fel när olika företag delar samma bank- eller plusgiro.

Filip fortsätter med att beskriva att tolkningstjänster i redovisningssystem oftast ser på bankgirot för att identifiera leverantören. Delas bankgirot av flera leverantörer – vilket ofta är vanligt om man använder samma faktureringspartner – så kan allt från kreditfakturor till statistik för inköp och uppgifter till leverantören bli fel.

Fördelen med FINQR är att man kan få dedikerade bankgiron som inte delas med andra betalningsmottagare. Har kunden en mer komplex uppsättning finns även möjlighet att ersätta klientmedelskonton med egna bankgiron helt och hållet.

Nyfiken på vad FINQR kan göra för din redovisningsbyrå?

Vi vill inte skryta, men när redovisningsbyråer ser vår produkt, så glimrar det till lite extra i deras ögon. Det beror på att vi gör deras arbete ljusår smidigare och ökar insikten, så att de i sin tur kan ge ännu bättre service till sina kunder.

FINQRs plattform automatiserar fakturering, inkasso och bokföring av inbetalningar – oavsett affärssystem. Nyfiken? Vi berättar gärna mer.

Läs mer om att bli byråpartner

Delad glädje, är dubbel glädje

Kategorier & taggar för denna artikel:

Tips på liknande läsning