Nyligen publicerades en artikel i Computer Sweden kring det nya lagkravet för e-faktura till offentlig sektor. I artikeln intervjuas bl.a. en representant från Digg (myndigheten för digital förvaltning).
Beredskapen bland myndigheter tros vara god inför lagkravet, men enligt Diggs undersökningar är många mindre företag inte förberedda. 75 % av alla företag med färre än 50 anställda kan inte e-fakturera. Totalt rör det sig om cirka 75 000 företag.
Förslaget som ligger på bordet känns bakvänt
Diggs förslag är bland annat att myndigheterna ska skapa portaler där företagen kan gå in och generera e-fakturor. Detta tycker vi på FINQR blir helt bakvänt, och det riskerar att skapa mer administration för företagen och kosta offentlig sektor onödiga pengar. Visst finns det vinster med portaler, och det underlättar för små företag, men näringslivet bör inte missa möjligheterna i att kunna distribuera e-fakturor själva.
Bättre borde vara att skapa möjligheter för företagen att kunna skicka e-fakturor till alla inom offentlig sektor, oavsett format och oberoende av portaler. Då sparar myndigheterna utvecklingskostnader, och företagen kan skicka alla fakturor genom en enda lösning och slipper administrera flera system, säger Simon Fredin, Credit Manager på FINQR.
Eftersom vi på FINQR tillhandahåller lösningar för bland annat e-fakturering, så är vi väl medvetna om att vi är jäviga i sammanhanget. Men faktum kvarstår, att ge företagen möjlighet att fakturera genom ett system, istället för att behöva gå in i flera olika skulle spara både tid och pengar. Ett sådant system kan dessutom användas för all typ av fakturering mot såväl offentlig som privat sektor.
Det är inte bara offentlig sektor som går mot att enbart vilja ha elektroniska fakturor. Många större företag går över mer och mer mot att begära e-fakturor, och det är en trend som även kommer bli allt vanligare bland små- och medelstora företag. Med detta i åtanke ser vi ytterligare en anledning för företagen att försöka hitta lösningar för e-fakturering, istället för att lägga alltför mycket krut på separata egenutvecklad portaler.
Så kan företagare skicka e-faktura till myndigheter på ett enkelt sätt
Det råder lite skrämseltaktik kring kravet på att e-fakturera offentlig sektor. Det kan bli aktuellt med vite mot säljare som inte anpassar sig. Men genom att använda en lösning med brett stöd för olika e-faktura-format så behöver det inte vara så komplicerat för företag att följa det nya lagkravet.
På FINQR har vi ett inbyggt stöd för e-faktura. Och lösningen fungerar oavsett vilket ekonomisystem man använder. FINQR känner automatiskt av vilket e-fakturaformat som mottagaren vill ha. Konverteringen till rätt format sker alltså automatiskt, utan något manuellt arbete på varken avsändaren eller mottagarens sida, säger Simon.
Med FINQR sköts hela faktureringskedjan på ett optimerat och automatiserat sätt. Du skapar din faktura i ditt ekonomisystem precis som vanligt, du slipper att logga in i någon myndighetsportal eller liknande. När fakturan är skapad i ditt ekonomisystem så åker den automatiskt över till FINQR som tar hand om distributionen.
Vi har stöd för fakturering via e-faktura, email, post och Kivra. Utöver distributionen så tar vi även hand om påminnelser, inkasso och bokför sedan inbetalningar automatiskt i ditt ekonomisystem. Allt sker till ett fördelaktigt fast pris per faktura. Och kom ihåg, du kan använda oss till all fakturering, inte enbart för att e-fakturera offentlig sektor. Inifrån FINQR har du även möjlighet att finansiera dina fakturor om du behöver förbättra din likviditet.
Lär dig mer om e-fakturering och lagkravet
Du är varmt välkommen att läsa mer om FINQRs lösning för fakturering. Och om du känner att du vill fördjupa dig ytterligare lite inom e-faktura och lagkravet, så kan du läsa vår bloggpost om det.