Hur fungerar e-faktura för företag?

Lär dig hur e-fakturering fungerar samt hur du som företagare kan använda det

E-faktura kan sammanfattas med ett ord: enkelhet – både för avsändare och mottagare. Den kan skickas till både privatpersoner och företag.

E-fakturan skickas digitalt till privatpersonens bank eller till företagets affärssystem via EDI. Mottagaren får en avisering och kan välja att betala fakturan direkt med ett godkännande. Alla betalningsuppgifter är förifyllda, men mottagaren kan välja att justera beloppet.

Fördelarna med e-faktura för dig som skickar fakturor

  • En stor fördel är så klart den ekonomiska. Avprickningen av betalningar blir enklare, vilket innebär mindre administration. Dessutom slipper du porto, utskrifts- och kuverteringskostnader.
  • Att alla uppgifter är förifyllda för fakturamottagaren eliminerar också
    risken att fel information skickas in. Mottagaren kan även välja att
    automatisera betalningar.
  • Kundnöjdheten påverkas också när du kan tillmötesgå önskemål om
    e-faktura. Dessutom kan du länka till relevant information genom
    fakturan.
  • Sist men inte minst, så sparar du på miljön när du skickar fakturor
    elektroniskt istället för postalt. Och vem vill inte bidra till en bättre
    miljö och mindre slöseri?

 

Ladda gärna ner vår miniguide om
e-faktura för företag

Lär dig om fördelarna för både avsändare och mottagare när det kommer till e-faktura.

Delad glädje, är dubbel glädje

Kategorier & taggar för denna artikel:

Tips på liknande läsning

Meny