Ökat fokus på betalupplevelsen och B2C hos FINQR

Betalögonblicket är centralt för B2C

Betallösningar

Under 2021 tog vi det strategiska beslutet att prioritera betalupplevelsen för konsumenter genom att lansera flera nya betalningsalternativ och funktioner.

Vi har länge varit starka inom B2B och optimering av faktureringsprocessen. Inom B2B sköts fakturahanteringen och betalningar i de flesta fall genom ett system för leverantörsreskontra. För konsumenter sköts däremot betalningarna för det mesta manuellt. Därför blir betalögonblicket en mycket mer central del av kundupplevelsen inom B2C.

Claes Ramel, VD FINQR

En flerstegsraket med betalalternativ, användarupplevelse och ökad kontroll

Vi påbörjade utvecklingen av vår utökade satsning på betalupplevelsen under slutet av 2021. Det är en flerstegsraket som sträcker sig in i första halvan av 2022. Vi arbetar bland annat med att utveckla och implementera fler betalalternativ, förbättra användarupplevelsen samt öka översikt och kontroll för våra kunder.

Betalalternativ som kunder kommer kunna välja mellan är:

  • Direktbetalning
  • Swish
  • Kort, Apple Pay & Google Pay
  • Autogiro
  • Delbetalning
  • E-faktura

Effekterna av att arbeta med betalupplevelsen

Samtidigt som en bättre betalupplevelse gör det enklare och mer flexibelt för fakturamottagaren, så får även FINQR-kunden en rad fördelar. En förbättrad betalupplevelse leder i sin tur till minskad churn, färre felbetalningar, främjande av merköp och bättre likviditet.

Tidsbesparingen är som vanligt också en central del. Inkomna betalningar matchas automatiskt mot rätt faktura oavsett betalsätt, och bokförs därefter i kundens affärssystem. Användaren har en tydlig överblick över sin kundreskontra och vilka betalsätt som används.

Ännu mer datastyrt och individanpassat

Att erbjuda de vanligaste betalalternativen är bara det första grundläggande steget i att utveckla betalupplevelsen.

Hampus Janzon, Produktchef FINQR

Längre fram kommer vi med hjälp av data kunna styra betalalternativ på fakturamottagarnivå och på så sätt erbjuda en ännu mer personanpassad betalupplevelse. Detta hjälper till att sänka den faktiska kredittiden, reducera riskprofilen för kundreskontran samt minska antalet felbetalningar ytterligare.

FINQR-plattformen kommer lära sig vilka betalalternativ som fakturamottagaren föredrar och automatiskt driva betalningar mot det. Plattformen kommer även öppna upp möjligheten för våra kunder att erbjuda sina kunder delbetalning. För att minska riskprofilen för kundreskontran kan möjligheten till delbetalning villkoras.

Hampus Janzon, Produktchef FINQR

Nyfiken på våra betallösningar?

Vill du veta mer om hur FINQR-plattformens betallösningar fungerar? Kontakta oss så berättar vi mer och ger dig en visning.

Delad glädje, är dubbel glädje

Kategorier & taggar för denna artikel:

Tips på liknande läsning

Meny