Ibland tror ekonomi knappt att man kan göra saker så enkla och automatiserade

Vi häller upp en mugg finkaffe och slår oss ner i FINQRs cafélounge tillsammans med energiknippet Emmie. På samtalsagendan står: svenska företags inställning till digitalisering, och hur ekonomiavdelningarna ute i landet tar emot automatiseringsvågen som rullar in över vårt avlånga land just nu.

Emmie arbetar med försäljning på FINQR och har funnits med i princip ända sedan starten. Och det är med hjälp av telefonen som hon kommer i kontakt med stora delar av landets ekonomiavdelningar. Innan vi går in på djupet kring vilka tankar och frågor Emmie möter därute på fältet, så måste vi ju bara fråga: Varför sälj, vad är det som driver dig?

När man har knäckt nöten för att göra ett bra avslut på en affär. Energin man får ifrån allt arbete, möta kunden och deras behov för att sedan vinna affären. Jag älskar även drivet man får när jag inte lyckas med en affär, då startar min inre motor som tar mig till nästa affär istället för att lägga sig ner och ge upp.

Vad är det som ekonomiavdelningarna därute efterfrågar mest?

Företagen som Emmie pratar med är väldigt varierande till bransch och omsättning. De skickar allt från 1-10 000 fakturor i månaden. Men det som i princip alla är intresserade av är att få en integrerad hjälp med hela processen för kundfakturering.

Emmie Pihl Eriksson, Account Manager på FINQR

De undrar ofta om vi kan hjälpa dem med hela hanteringen. Många företag har olika lösningar för utskick, bokföring, påminnelse och inkassohantering samt finansiering.

Så de flesta blir nyfikna när de förstår att FINQR kan automatisera hela kedjan för fakturering, från distribution och påminnelser, till bokföring i ekonomisystemet. Men Emmie menar att det samtidigt är en utmaning att få den potentiella kunden att förstå att det verkligen är så enkelt och automatiserat som vi säger. Efter att de har fått se produkten och exempel på hur den hämtar fakturor från ett ekonomisystem automatiskt, så brukar de flesta frågetecknen rätas ut till utropstecken.

Hur är mognadsgraden för automatisering på ekonomiavdelningen?

Oftast tas FINQRs budskap emot väldigt positivt. Många är nyfikna och de som är redo för förändring och automatisering vill gärna se lösningen. Generellt kan man säga att det finns 2 huvudkategorier därute i vårt avlånga land. De som vill hänga med i utvecklingen och ser hur mycket pengar och tid som kan frigöras med hjälp av FINQR.

Sen har vi den andra kategorin som tycker att de redan har automatiserat sin fakturering. Men i själva verket har de olika lösningar som inte pratar med varandra. Man har en produkt för själva utskicket av fakturor. Bokföringen sköts med en fil som man får från banken. Och sedan följer man upp med telefon på de som inte betalat i tid. Här är det lite större utmaning att nå igenom med budskapet att man kan automatisera ännu mer. Ibland finns en oro för att automatisering skulle innebära att man tappar kontrollen. Men när vi visar dem att så inte är fallet, att det i princip är tvärt emot, då brukar det dras på smilbanden.

I FINQRs lösning får många till och med bättre översikt över sin fakturering än vad de hade tidigare, och de kan när som helst gå in i ett enskilt fakturaflöde och justera det om de önskar. Alla siffror finns samlade på ett ställe och är aktuella.

Vår bakgrund inom utveckling och ekonomifrågor ger en känsla av extra trygghet

Vad som ibland överraskar marknaden är att vi har bakgrund inom både programmering och ekonomi/finans. Det ger oss inte bara förståelse för kundens vardag, utan även teknisk kompetens för att kunna lösa ibland komplexa problem.

Det är superkul att sälja en tjänst som man tycker är bra och står för. Vi kan möta kundens behov eftersom vi har programmeringskompetens av vår produkt inom företaget.

Att jobba nära kunden och vara öppen och flexibel är lite av ett signum för FINQR. Sen är det också ett smart sätt eftersom vi är ett relativt nytt bolag som måste vara extra noggranna med hur vi spenderar vår utvecklingstid. Ledtiderna blir också kortare eftersom vi kan utveckla lösningar internt och för en direkt dialog med kunden. Det ska vara lika enkelt att arbeta med oss, som det är smidigt att använda våra produkter.


Nyfiken på att veta mer om hur FINQR kan automatisera din fakturering?

Med FINQR Fakturaservice automatiserar du distribution, påminnelser och bokföring av dina kundfakturor.

Men bara för att du automatiserar betyder det inte att din översikt och kontroll minskar, snarare tvärtemot. Du har alltid stenkoll på dina siffror och kan när som helst gå in och justera ett enskilt flöde.

Vi tror på öppenhet och synkar med de flesta ekonomi- eller affärssystem. Och har vi inte stöd för systemet, så löser vi det. Klicka dig gärna in på vår produktsida och läs mer.

Delad glädje, är dubbel glädje

Tips på liknande läsning